Ochraňte svou značku aneb co je ochranná známka

Každý podnikatel se snaží dosáhnout úspěchů a nad jinými vyniknout. Snaží se tedy lišit od své konkurence a být pro své zákazníky zapamatovatelný.

S tím souvisí i tvorba brandu neboli značky jako takové. Brand nezahrnuje jen logo, ale spousty dalších přidaných hodnot jako je péče o zákazníky, kvalita výrobků, apod. Podnikatel do rozvoje svého podnikání investuje spousty času, peněz, úsilí a pak se někdy stane, že přijde někdo, kdo jeho značku okopíruje. Pokud si to však podnikatel právně neošetřil už na začátku, může se stát, že svých práv se bude jen velmi těžko domáhat.

Smlouva se zámkem k článku o ochranné známce

Co je ochranná známka?

Jednoduše řečeno je to označení, které podnikatel používá k odlišení svého výrobku či služeb od konkurence. Většina lidí si pod pojmem ochranná známka představí pouze originální logo, ale ochranná známka může chránit i spoustu dalších věcí jako je např. hudební znělka nebo firemní motto.

Ochranná známka může být

  • slovní
  • obrazová
  • prostorová
  • poziční
  • zvuková
  • nebo dokonce pohybová

Možnosti, jak ochránit vaši značku je tedy spousty. Mnoho podnikatelů vlastní hned několik ochranných známek, které chrání např. tvar i název výrobku či dokonce jeho barvu.

Jak vám pomůže ochranná známka?

Pokud nastane případ, kdy někdo začne kopírovat vaše výrobky nebo služby, budete mít jistotu, že se domůžete nápravy. A sice takovou formou, že dotyčný buď upustí od předmětného jednání nebo vám nahradí škodu, kterou svým jednáním způsobil. Budete mít podstatně jednodušší cestu k ochraně a zároveň, pokud konkurence uvidí, že máte ochrannou známku, může ji to od zneužití i zcela odradit.

Kdy je vhodné řešit ochrannou známku?

Ideálně hned na začátku, hned z několika důvodů. Během marketingových činností se o vás více dozví konkurence a snadno vás tak může začít kopírovat. Dalším důvodem je, abyste právě vy nebyli ti, kteří zneužijí (byť nevědomky), ochrannou známku někoho jiného. Mohla by tak nastat totiž situace, kdy budete své podnikání rozvíjet zbytečně pod značkou, kterou nepůjde následně registrovat a bude pak nezbytné vše složitě předělávat, což může mít vliv na vaši důvěryhodnost i zapamatovatelnost u zákazníků.

Jestli jste tak neučinili na začátku, je samozřejmě možné ochrannou známku řešit i později, ale čím dříve, tím lépe.

Potřebujete českou nebo evropskou ochrannou známku?

Jak už název napovídá, tyto známky se liší dle platnosti na daném území. Zda zvolit českou nebo evropskou ochrannou známku, záleží na více faktorech, jedním z nich je váš podnikatelský záměr. Všechny faktory je však vhodné konzultovat s odborníkem, ten vás seznámí s kompletní problematikou a zhodnotí i to, zda to, co chcete zaregistrovat, splňuje podmínky registrovatelnosti, a to nejen z hlediska České republiky, ale i dalších států. Žádat můžete o českou i evropskou ochrannou známku nebo známku mezinárodní, která jedinou registrací umožní ochranu i na dalších územích.

Jak ochrannou známku zaregistrovat?

Ochrannou známku si v rámci České republiky můžete zaregistrovat sami na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví neboli ÚPV, kde vyplníte příslušný formulář.

Postup registrace ochranné známky

Po podání přihlášky na ÚPV provede tento úřad průzkum, který se týká především skutečnosti, zda je ochranná známka způsobilá k zápisu. Následně přihlášku zveřejní. V ten moment se k ní mohou vyjadřovat i třetí osoby takzvanými námitkami, např. z důvodu, že případnou registrací by bylo zasaženo do jejich práv.

Vlastnictví k ochranné známce (a s tím spojená práva) získáte zápisem do rejstříku ochranných známek. Není to úplně snadný proces, pokud si nejste v určitých postupech jistí. je vhodné využít odborných služeb advokáta, který vám s jednotlivými kroky pomůže. Za registraci ochranné známky je nutné uhradit správní poplatek a následně budete muset hradit i další poplatky pro prodloužení ochrany.

Cena za registraci ochranné známky

Za přihlášku k registraci ochranné známky je třeba uhradit poplatek, v případě individuální ochranné známky se jedná o částku 5.000 Kč.

Platnost ochranné známky je 10 let, následně můžete do nekonečna podávat žádost o prodloužení ochrany, která je vždy zpoplatněna ve výši 2.500 Kč a prodlouží ochranu na dalších 10 let.

Po provedení registrace je nezbytné známku využít do 5 let

Je důležité také zmínit, že nelze registrovat ochrannou známku „jen tak pro jistotu“, ale měli byste ji začít používat v horizontu 5 let od podání přihlášky. Pokud tak neučiníte, může být ochranná známka prohlášena za neplatnou a její registrace zrušena. To se může stát i v případě, kdy ochrannou známku přestanete na dobu 5 let používat.

Jaký je rozdíl mezi patentem a ochrannou známkou?

Patent narozdíl od ochranné známky, která fakticky chrání značku podnikatele jako takovou (výrobky, logo apod.), chrání výsledky technické tvůrčí činnosti, které jsou něčím nové, inovativní a průmyslově využitelné. Existují mezi nimi i další rozdíly, ale to už by bylo na samostatný článek o patentech.

Proč neodkládat registraci ochranné známky?

Registrace ochranné známky se může jevit jako zbytečně složitá a nákladná, ale v případě, že někdo zneužije váš podnikatelský úspěch, tak mohou být negativní dopady podstatně horší. Je vždy vhodné chránit své dílo včas, protože z toho, co vybudujete mohou následně těžit ještě vaše děti nebo jejich potomci.

Jestli se rádi se vzděláváte v oblasti práva, přečtěte si také článek Novela zákona o ochraně spotřebitele, kde se věnuji novinkám zákona platných od začátku roku 2023

Chcete se mě na něco zeptat? Pošlete mi zprávu.

Vaše online advokátka Stanislava Špiritová

Ochranná známka a její význam pro podnikatele