Novela zákona o ochraně spotřebitele z hlediska marketingu – 1. část
6. ledna 2023 vešla v platnost velká novela zákona o ochraně spotřebitele a s tím související změna občanského zákoníku. Vzhledem k tomu, že se jedná o podstatné změny v některých ohledech, je důležité, aby se s nimi i online podnikatelé seznámili a případně si podle toho upravili i všeobecné obchodní podmínky a reklamační řády.
Všechny změny vychází z evropské legislativy a zavádí do praxe pravidla určená několika směrnicemi, která jsou pro Českou republiku závazná.
Z hlediska marketingu jsou ve vztahu k zákazníkovi jako spotřebiteli podstatné hlavně dvě změny, první se týká recenzí a druhá slev.
Recenze a jejich nová pravidla
Recenze mívají velký vliv na rozhodování spotřebitele při koupi zboží. Nově je tedy nutné zákazníka seznámit s tím, zda vůbec a jakým způsobem ověřujete skutečnost, že je recenze skutečně od zákazníka, který si daný produkt nebo službu zakoupil.
Jako to budete ověřovat, je na vás, ale způsob který zvolíte, musíte zveřejnit tam, kde máte recenze umístěné. V praxi to znamená, že buď dáte nově do všeobecných obchodních podmínek ustanovení týkající se právě recenzí nebo vytvoříte samostatný dokument.
Do těchto informací zákazníkovi je nutné zejména uvést
- zda ověřujete zveřejněné recenze
- jak ověřujete (ověřovat lze mnoha způsoby, např. zasláním linku na hodnocení po zakoupení služby nebo zboží, registrovaným uživatelům),
- pokud pracujete s průměrem (hvězdičky, lajky), jak ho počítáte
- pokud třídíte recenze, jak vybíráte recenze, které dáte na web nebo sítě, v souvislosti s tím, je nutné upozornit, že nesmíte promazávat recenze a nechávat si tam pouze ty pozitivní, mohlo by to být spojeno s nekalosoutěžní praktikou. Vhodnější je na takovou recenzi zareagovat způsobem, aby potencionální zákazníci viděli, že i když nastanou problémy. řešíte je vstřícně a konstruktivně.
Slevy a nový způsob komunikace slev v prodejnách i na e-shopech
U zlevňování produktů docházelo často k tomu, že zejména známější značky na trhu využívaly manipulace se slevami k přesvědčení zákazníků k nákupu. Běžné to bylo při akcích typu jako je black friday.
Novela zavádí tzv. pravidlo 30 dnů
Pokud tedy chcete nyní uvést u zboží slevu, tak je nutné jí vztáhnout vždy k ceně za posledních 30 dnů (nikoliv tedy např. 2 roky zpětně, kdy bylo dané zboží uvedeno na trh a tomu i odpovídala cena).
Jak to v praxi bude vypadat?
Když chcete na webu ukazovat slevu, tak můžete jít pouze 30 dní zpět a v rámci těchto 30 dní slevu vztáhnout k té nejnižší ceně.
Např.: Prodáváte svetr a chcete ho dát do slevy. Za posledních 30 dnů se cena svetru pohybovala od 1000 Kč do 1500 Kč, tak slevu můžete poskytnout pouze k té nejnižší ceně (tedy pokud chcete svetr nabízet za 500 Kč, tak u zboží uvedete, že sleva na zboží je 50%, nelze uvádět větší slevu).
Jestliže budete následovně znovu zlevňovat, je třeba tak učinit zase k té původní ceně, v takovém případě sleva nesmí být přerušena a měla by být poskytována po nějakou rozumnou dobu. Nelze např. zveřejňovat zboží jako zboží ve slevě po dobu 2 let.
Pokud tento zlevněný produkt začnete opět nabízet za původní cenu, tak je nezbytné následovně znovu zhodnotit nejlevnější cenu za posledních 30 dnů, tak se vám sleva přeruší a následovně budete muset slevu opět vztahovat k té nejnižší ceně za posledních 30 dnů (i kdyby v té době bylo zboží ve slevě).
Tedy pokud jste např. 5. února nabízeli svetr za 500 Kč se slevou 50 %, a následně ho začali zase nabízet za 1000 Kč, a 1. března se rozhodnete dát svetr opět do slev, tak jí ale musíte vztáhnout k ceně 500 Kč.
Nové pravidlo o slevách se nevztahuje na:
- rychle se kazící zboží (potraviny, květiny),
- služby a nehmotné produkty.
Ale i tady jsou určité výjimky.
Povinnosti ohledně slev se dále nevztahují:
- k individualizovaným nabídkám,
- věrnostním programům
- akcím typu: každý druhý výrobek za 50%, 2 + 1 zdarma apod.
- nevztahuje se na ani na ty akce, kdy není vidět sleva jako taková, ale např. jen nejnižší cena.
Pokud nebudou dodržována tato pravidla:
- Může na to být ze strany ČOI pohlíženo jako na nekalou praktiku, kdy můžete dostat pokutu od ČOI nebo jiného dozorového orgánu až do výše 5 milionů korun.
- Zároveň i zákazník pak může odstoupit od smlouvy až do 90 dnů, přestože daný produkt po celou dobu používal.
Co dalšího novela upravuje?
Novela upravuje i další změny, například postupy u reklamací i třeba vzhled tlačítek na e-shopech. Ohledně těchto novinek pro vás připravuji již další článek.
Chcete upravit obchodní podmínky v souladu s novelou zákona?
Toto patří k mé běžné náplní práce, ráda s tím pomohu i vám, neváhejte a kontaktujte mě. Nechcete upravit obchodní podmínky, ale potřebujete jen s něčím poradit? Využijte mé služby s názvem právní čtvrthodinka, která je ideální pro stručné dotazy.
Rádi byste věděli, co je ještě nového v oblasti práva? Přečtěte si také článek Ochraňte svou značku aneb co je ochranná známka.
Vaše online advokátka Stanislava Špiritová